Tag Archives: Mentua

Teks untuk Podcast 30 November 2016

Podcast tersebut merupakan rakaman audio sebuah rencana yang diambil daripada akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 2 Oktober 2016 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Kisah Masyarakat

Pekakkan telinga, bisukan mulut – resepi disayangi keluarga mentua

“APABILA kita memasuki gerbang perkahwinan yang menggabungkan dua keluarga besar, sama ada kita mahu atau tidak, diri kita secara tidak langsung menjadi bayangan atau igauan kepada ahli lain dalam keluarga-keluarga tersebut.

“Supaya anda tidak keliru biarlah saya ceritakan tentang diri saya yang menjadi igauan atau lebih tepat jadi umpat keji keluarga suami saya, Azri, sejak mula kahwin. Saya sedar perasaan kurang enak itu sebaik-baik sahaja selepas bertunang.’’ Itu cerita Ezzanny Aisha dalam e-melnya.

“Saya sedar memang pada mulanya saya tidak berapa disukai oleh keluarga mentua khususnya kakak ipar saya bernama Kak Ct. Emak, ayah suami saya tidak ada bantahan mereka ikut saja pilihan Azri, tetapi apabila Kak Ct sering ‘nyanyikan’ benda-benda yang tak elok dan tak sempurna tentang diri saya, lama kelamaan tentu emak ayah ikut mempersoalkan saya.

“Puncanya Kak Ct dah lama merancang supaya Azri kahwin dengan adik suaminya. Macam-macam cara Kak Ct buat supaya Azri boleh berkenalan lebih dekat dengan adik iparnya, tetapi Azri tak berminat. Katanya; “tak ada orang lain ke? Asyik nak masuk lubuk itu jugak. Cukuplah kakak sorang pilih orang sana!’’

“Tapi Kak Ct tak puas hati katanya daripada ‘lakukan dagangan orang lebih baik lakukan dagangan sendiri!’’ Tetapi kata Azri takkan bab nikah kahwin ini nak disamakan dengan orang berniaga. Harapan Kak Ct supaya hubungan mereka lebih erat, sebab Kak Ct pun kahwin dengan suaminya pangkat dua pupu mereka. Memang hubungan keluarga mereka erat.

“Cerita pilih calon ini tamat apabila Azri buat keputusan muktamad pilih saya. Namun saya dari awal lagi telah terima nasihat nenek saya. Kata nenek; “Bab nikah kahwin ni bukan benda mudah, kalau diri kita orang perempuan ini tidak disukai oleh keluarga lelaki, lebih baik jangan kahwin, alamatnya jodoh tak panjang! Sebab akan sentiasa berlaku rasa tidak puas hati emak bapak mentua terhadap isteri pilihan anaknya.’’ Berpegang kepada nasihat nenek saya ingatkan Azri kalau saya tidak disukai oleh emak ayahnya, lebih baik kita lupakan soal kahwin. Mungkin jodoh kita pada orang lain.

“Tetapi Azri beritahu emak ayahnya tak membantah. Jadi berpegang kepada kata-katanya saya sedia jadi isteri Azri, tetapi dia tak pulak beritahu hasrat kakaknya yang tinggi menggunung itu.

“Pada awal perkahwinan lagi, saya jadi serba salah, pertama masakan yang saya masak semuanya tak sedap pada mereka. Saya mengaku, mungkin cara saya masak dan cara mereka masak berlainan. Tak habis bab masakan, cakap pulak pasal pakaian saya. Saya akur juga saya tak berani lagi pakai baju T dan seluar pajang kalau di rumah, saya berkain batik dan berbaju Kedah. Aman sekejap.

“Namun rasa tak puas hati dan komen-komen Kak Ct sentiasa membuat telinga saya panas. Tapi saya sabar sebab saya tak mahu cari pasal atau cari gaduh. Saya anggap apa juga komennya terhadap saya, akan saya usahakan jadi yang terbaik. Yang penting mentua tak banyak soal. Kerana itu saya belajar pekakkan telinga dan banyakkan bersabar.

“Hari berlalu amat pentas, telinga saya kurang sakit sebab kami duduk berjauhan. Kalau jumpa dan disindir pun sekali sekala. Pada hari raya atau cuti sekolah. Pada saya itu semua rempah ratus kehidupan. Langsung tak jadi kudis pada saya.

“Tetapi apabila anak semakin membesar dan bertambah ramai, kesabaran saya semakin tercabar. Saya tak terasa hati kalau diri saya dipersoal, namun apabila bab anak-anak turut jadi mangsa umpat keji mereka saya dah mula hilang sabar tambahan pula saya dah lama berkahwin. Dah ada keyakinan diri, dah berani bersuara sikit-sikit dan berani mematahkan cakap Kak Ct.

Hilang sabar

“Sapa tak sakit hati bila mereka tengok anak kecil kita mereka akan komen kata, “Amboi comei budak ni! Ikut pak dia! Tapi muka ikut sapa? Hidung cantik ikut pak dia! Tapi budak ni suka menangis! Apasai? ikut sapa perangai budak ni kuat nangis? His! sakitnya hati, bab yang cantik lawa, mereka kata ikut adik beradik dia, yang buruk ikut saya. Memang berdesing telinga! Sesekali bolehlah tahan, kalau selalu sangat sakit hati jugak, tentu saya hilang sabar.

“Habis bab mengutuk memuji, mereka mula kata saya membazir beli pakaian anak-anak yang mahal-mahal. Sebenarnya bukan mahal pun, kita beli bila ada jualan murah. Pada saya kalau beli yang mahal sepasang dua apa salahnya, kita pun faham anak cepat membesar tentu membazir.

“Tapi peliknya adik-beradik mereka beli baju mahal tak pulak mereka kutuk tapi puji sakan! Konon pandai pilih pakaian sesuai. Tapi kalau pakaian anak saya semuanya membazir. Kerana tak tahan sering disindir, saya mengadu pada Azri, tapi tak dapat layanan pun, katanya, biarlah mereka nak kata apa pun asalkan saya tak buat jangan ambil pusing.

“Kerana dengar nasihat suami, saya sabar lagi, tahan telinga lagi, begitulah seterusnya sehingga saya dapat tiga orang anak, bab kena smash memang selalu. Yang tak tahan tu bila mentua ikut sama marahkan kita membeli pakaian mahal-mahal, terutama kalau tengok pakaian saya, semua pakat kata membazir. Bila mak mentua masuk campur ni hati kita terluka.

“Bila anak mula nak masuk sekolah cabaran baru pulak datang, tuduhan pertama dilemparkan mengapa tak hantar anak masuk taska Islam? Alasan saya tadika tu jauh, saya lebih suka hantar yang dekat rumah pengasuh sebab senang nak ambil mereka bila habis sekolah.

“Sepatutnya sebelum keluarkan perkataan yang sakitkan telinga dan hati saya, tanya saya dulu, bukan memalukan saya depan halayak. Lepas tu disuruh anak-anak saya baca surah di hadapan mereka macam ada sesi ujian hafazan. Bila anak-anak saya malu dan tergagap mereka mula nasihatkan saya supaya tukar tadika Islam. Kata mereka didik anak biar dari rebung, jangan biarkan mereka tak tentu hala. Ya Allah! macamkan saya tak tahu agama langsung.

“Sebenarnya saya memang hantar anak-anak ke tadika biasa, tetapi ada didikan agama, bila masuk tahun satu saya masukkan mereka ke sekolah agama pada sebelah petangnya, malah mereka juga boleh menulis jawi dan saya memang bantu mereka menulis tulisan jawi, tetapi tidakkah sepandai anak-anak mereka yang lancar menghafal ayat-ayat lazim.

“Keadaan berterusan hinggalah anak-anak kami meningkat remaja. Namun saya tetap balik ke kampung suami. Walaupun sesekali terdengar sindiran, tetapi saya sudah berani bersuara paling tidak menerangkan keadaan sebenar terutama bila bercakap dengan mentua. Namun dengan kakak dan adik ipar saya rasa malas bercakap jika tidak ada keperluan, bukan sombong, tetapi lagi banyak bercakap lebih banyak saya buat dosa. Tetapi jika ditanya saya jawab.

“Tetapi sejak anak-anak meningkat remaja saya perhatikan Kak Ct kurang bercakap dengan saya, cuma adik-adik ipar sahaja yang mahu berbual. Saya tak tahu sebab sebenarnya, tetapi saya boleh jangka tentu masalah anak-anak. Kak Ct kecewa dengan perangai anak-anaknya, baik lelaki mahupun perempuan. Kak Ct berharap mereka dapat melanjutkan pelajaran hingga ke Mesir atau ke Yemen, tetapi tak kesampaian. Semuanya gagal.

“Mereka tidak ikut saluran yang ditentukan oleh Kak Ct sebaliknya memilik jalan hidup yang berbeza. Ada yang berhenti di pertengahan jalan. Bukan Kak Ct tak bagi duit belanja tetapi mereka tolak untuk teruskan pengajian. Ada yang pilih masuk sekolah menengah kebangsaan dan ada yang terus keluar dan bekerja sambilan, ikut langkah abangnya kerja di bengkel motor. Tingkah mereka merunsingkan Kak Ct dan suami. Harapan mereka berkecai.

“Satu hari Kak Ci mengeluh depan saya, dia luahkan isi hatinya, katanya anak-anak masuk sekolah biasa, tak mahu belajar agama. Ada yang kerja bengkel. Nasihat saya pada Kak Ct biarlah anak buat pilihan, mungkin mereka merasa susah nak teruskan pengajian agama. Tetapi mereka sudah ada kelebihan, mereka ada asas agama yang baik. Dan lebih penting asalkan mereka mahu belajar itu sudah baik, mugkin mereka boleh pergi jauh jika dinasihati dan dibimbing dengan baik tentang pilihan mereka itu. Jangan dibantah, ikut saja.

“Pada yang suka kerja bengkel itu pun baik juga, jika itu pilihan mereka. Apa salah kerja bengkel, sapa tahu satu hari nanti mereka boleh buka bengkel motor atau membaiki mesin. Saya cadangkan Kak Ct tanya mereka apakah mereka ingin belajar baiki motor cara yang betul, jika mahu cari tempat belajar yang sesuai. Namun bekerja sambil belajar di bengkel pun banyak kelebihannya, cuma mereka tak ada sijil.

“Pandangan saya pada Kak Ct ikhlas, ideanya datang sepontan. Dan saya berbangga Kak Ct ikhlas bertanya. Pada saya ini kelebihannya yang tak ada pada orang lain. Dia bersikap suka menegur orang dan dia juga sedia dirinya ditegur. Ini satu sikap yang terpuji. Walaupun satu ketika dulu Kak Ct saya geruni dan saya benci tetapi sejak dia bertanyakan pandangan saya, hilang semua rasa marah terhadapnya selama ini. Tiada dendam di hati ini, malah saya bersedia bantu anak-anak Kak Ct jika mereka mahu. Apa yang penting mereka ada minat untuk mengubah diri dan mahu berusaha untuk lebih maju.

“Saya bersyukur tindakan saya pekakkan telinga, bisukan mulut dan bersikap tak ambil peduli atas apa juga sindiran terhadap saya bila masuk dalam keluarga ini dahulu akhirnya buahkan hasil yang baik. Tetapi jika saya keras hati, kaki gaduh dan cepat ambil hati tentu hubungan kami sesama ipar duai tentu tidak baik. Mungkin terbawa-bawa dalam hubungan kami suami isteri, namun berkat kesabaran akhirnya saya diterima baik dan dijadikan tempat rujukan.” Itu cerita Ezzanny Aisha dan nasihatnya kepada pasangan suami isteri untuk kekal bahagia.