Category Archives: Mingguan Malaysia

Teks untuk Podcast 30 November 2016

Podcast tersebut merupakan rakaman audio sebuah rencana yang diambil daripada akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 2 Oktober 2016 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Kisah Masyarakat

Pekakkan telinga, bisukan mulut – resepi disayangi keluarga mentua

“APABILA kita memasuki gerbang perkahwinan yang menggabungkan dua keluarga besar, sama ada kita mahu atau tidak, diri kita secara tidak langsung menjadi bayangan atau igauan kepada ahli lain dalam keluarga-keluarga tersebut.

“Supaya anda tidak keliru biarlah saya ceritakan tentang diri saya yang menjadi igauan atau lebih tepat jadi umpat keji keluarga suami saya, Azri, sejak mula kahwin. Saya sedar perasaan kurang enak itu sebaik-baik sahaja selepas bertunang.’’ Itu cerita Ezzanny Aisha dalam e-melnya.

“Saya sedar memang pada mulanya saya tidak berapa disukai oleh keluarga mentua khususnya kakak ipar saya bernama Kak Ct. Emak, ayah suami saya tidak ada bantahan mereka ikut saja pilihan Azri, tetapi apabila Kak Ct sering ‘nyanyikan’ benda-benda yang tak elok dan tak sempurna tentang diri saya, lama kelamaan tentu emak ayah ikut mempersoalkan saya.

“Puncanya Kak Ct dah lama merancang supaya Azri kahwin dengan adik suaminya. Macam-macam cara Kak Ct buat supaya Azri boleh berkenalan lebih dekat dengan adik iparnya, tetapi Azri tak berminat. Katanya; “tak ada orang lain ke? Asyik nak masuk lubuk itu jugak. Cukuplah kakak sorang pilih orang sana!’’

“Tapi Kak Ct tak puas hati katanya daripada ‘lakukan dagangan orang lebih baik lakukan dagangan sendiri!’’ Tetapi kata Azri takkan bab nikah kahwin ini nak disamakan dengan orang berniaga. Harapan Kak Ct supaya hubungan mereka lebih erat, sebab Kak Ct pun kahwin dengan suaminya pangkat dua pupu mereka. Memang hubungan keluarga mereka erat.

“Cerita pilih calon ini tamat apabila Azri buat keputusan muktamad pilih saya. Namun saya dari awal lagi telah terima nasihat nenek saya. Kata nenek; “Bab nikah kahwin ni bukan benda mudah, kalau diri kita orang perempuan ini tidak disukai oleh keluarga lelaki, lebih baik jangan kahwin, alamatnya jodoh tak panjang! Sebab akan sentiasa berlaku rasa tidak puas hati emak bapak mentua terhadap isteri pilihan anaknya.’’ Berpegang kepada nasihat nenek saya ingatkan Azri kalau saya tidak disukai oleh emak ayahnya, lebih baik kita lupakan soal kahwin. Mungkin jodoh kita pada orang lain.

“Tetapi Azri beritahu emak ayahnya tak membantah. Jadi berpegang kepada kata-katanya saya sedia jadi isteri Azri, tetapi dia tak pulak beritahu hasrat kakaknya yang tinggi menggunung itu.

“Pada awal perkahwinan lagi, saya jadi serba salah, pertama masakan yang saya masak semuanya tak sedap pada mereka. Saya mengaku, mungkin cara saya masak dan cara mereka masak berlainan. Tak habis bab masakan, cakap pulak pasal pakaian saya. Saya akur juga saya tak berani lagi pakai baju T dan seluar pajang kalau di rumah, saya berkain batik dan berbaju Kedah. Aman sekejap.

“Namun rasa tak puas hati dan komen-komen Kak Ct sentiasa membuat telinga saya panas. Tapi saya sabar sebab saya tak mahu cari pasal atau cari gaduh. Saya anggap apa juga komennya terhadap saya, akan saya usahakan jadi yang terbaik. Yang penting mentua tak banyak soal. Kerana itu saya belajar pekakkan telinga dan banyakkan bersabar.

“Hari berlalu amat pentas, telinga saya kurang sakit sebab kami duduk berjauhan. Kalau jumpa dan disindir pun sekali sekala. Pada hari raya atau cuti sekolah. Pada saya itu semua rempah ratus kehidupan. Langsung tak jadi kudis pada saya.

“Tetapi apabila anak semakin membesar dan bertambah ramai, kesabaran saya semakin tercabar. Saya tak terasa hati kalau diri saya dipersoal, namun apabila bab anak-anak turut jadi mangsa umpat keji mereka saya dah mula hilang sabar tambahan pula saya dah lama berkahwin. Dah ada keyakinan diri, dah berani bersuara sikit-sikit dan berani mematahkan cakap Kak Ct.

Hilang sabar

“Sapa tak sakit hati bila mereka tengok anak kecil kita mereka akan komen kata, “Amboi comei budak ni! Ikut pak dia! Tapi muka ikut sapa? Hidung cantik ikut pak dia! Tapi budak ni suka menangis! Apasai? ikut sapa perangai budak ni kuat nangis? His! sakitnya hati, bab yang cantik lawa, mereka kata ikut adik beradik dia, yang buruk ikut saya. Memang berdesing telinga! Sesekali bolehlah tahan, kalau selalu sangat sakit hati jugak, tentu saya hilang sabar.

“Habis bab mengutuk memuji, mereka mula kata saya membazir beli pakaian anak-anak yang mahal-mahal. Sebenarnya bukan mahal pun, kita beli bila ada jualan murah. Pada saya kalau beli yang mahal sepasang dua apa salahnya, kita pun faham anak cepat membesar tentu membazir.

“Tapi peliknya adik-beradik mereka beli baju mahal tak pulak mereka kutuk tapi puji sakan! Konon pandai pilih pakaian sesuai. Tapi kalau pakaian anak saya semuanya membazir. Kerana tak tahan sering disindir, saya mengadu pada Azri, tapi tak dapat layanan pun, katanya, biarlah mereka nak kata apa pun asalkan saya tak buat jangan ambil pusing.

“Kerana dengar nasihat suami, saya sabar lagi, tahan telinga lagi, begitulah seterusnya sehingga saya dapat tiga orang anak, bab kena smash memang selalu. Yang tak tahan tu bila mentua ikut sama marahkan kita membeli pakaian mahal-mahal, terutama kalau tengok pakaian saya, semua pakat kata membazir. Bila mak mentua masuk campur ni hati kita terluka.

“Bila anak mula nak masuk sekolah cabaran baru pulak datang, tuduhan pertama dilemparkan mengapa tak hantar anak masuk taska Islam? Alasan saya tadika tu jauh, saya lebih suka hantar yang dekat rumah pengasuh sebab senang nak ambil mereka bila habis sekolah.

“Sepatutnya sebelum keluarkan perkataan yang sakitkan telinga dan hati saya, tanya saya dulu, bukan memalukan saya depan halayak. Lepas tu disuruh anak-anak saya baca surah di hadapan mereka macam ada sesi ujian hafazan. Bila anak-anak saya malu dan tergagap mereka mula nasihatkan saya supaya tukar tadika Islam. Kata mereka didik anak biar dari rebung, jangan biarkan mereka tak tentu hala. Ya Allah! macamkan saya tak tahu agama langsung.

“Sebenarnya saya memang hantar anak-anak ke tadika biasa, tetapi ada didikan agama, bila masuk tahun satu saya masukkan mereka ke sekolah agama pada sebelah petangnya, malah mereka juga boleh menulis jawi dan saya memang bantu mereka menulis tulisan jawi, tetapi tidakkah sepandai anak-anak mereka yang lancar menghafal ayat-ayat lazim.

“Keadaan berterusan hinggalah anak-anak kami meningkat remaja. Namun saya tetap balik ke kampung suami. Walaupun sesekali terdengar sindiran, tetapi saya sudah berani bersuara paling tidak menerangkan keadaan sebenar terutama bila bercakap dengan mentua. Namun dengan kakak dan adik ipar saya rasa malas bercakap jika tidak ada keperluan, bukan sombong, tetapi lagi banyak bercakap lebih banyak saya buat dosa. Tetapi jika ditanya saya jawab.

“Tetapi sejak anak-anak meningkat remaja saya perhatikan Kak Ct kurang bercakap dengan saya, cuma adik-adik ipar sahaja yang mahu berbual. Saya tak tahu sebab sebenarnya, tetapi saya boleh jangka tentu masalah anak-anak. Kak Ct kecewa dengan perangai anak-anaknya, baik lelaki mahupun perempuan. Kak Ct berharap mereka dapat melanjutkan pelajaran hingga ke Mesir atau ke Yemen, tetapi tak kesampaian. Semuanya gagal.

“Mereka tidak ikut saluran yang ditentukan oleh Kak Ct sebaliknya memilik jalan hidup yang berbeza. Ada yang berhenti di pertengahan jalan. Bukan Kak Ct tak bagi duit belanja tetapi mereka tolak untuk teruskan pengajian. Ada yang pilih masuk sekolah menengah kebangsaan dan ada yang terus keluar dan bekerja sambilan, ikut langkah abangnya kerja di bengkel motor. Tingkah mereka merunsingkan Kak Ct dan suami. Harapan mereka berkecai.

“Satu hari Kak Ci mengeluh depan saya, dia luahkan isi hatinya, katanya anak-anak masuk sekolah biasa, tak mahu belajar agama. Ada yang kerja bengkel. Nasihat saya pada Kak Ct biarlah anak buat pilihan, mungkin mereka merasa susah nak teruskan pengajian agama. Tetapi mereka sudah ada kelebihan, mereka ada asas agama yang baik. Dan lebih penting asalkan mereka mahu belajar itu sudah baik, mugkin mereka boleh pergi jauh jika dinasihati dan dibimbing dengan baik tentang pilihan mereka itu. Jangan dibantah, ikut saja.

“Pada yang suka kerja bengkel itu pun baik juga, jika itu pilihan mereka. Apa salah kerja bengkel, sapa tahu satu hari nanti mereka boleh buka bengkel motor atau membaiki mesin. Saya cadangkan Kak Ct tanya mereka apakah mereka ingin belajar baiki motor cara yang betul, jika mahu cari tempat belajar yang sesuai. Namun bekerja sambil belajar di bengkel pun banyak kelebihannya, cuma mereka tak ada sijil.

“Pandangan saya pada Kak Ct ikhlas, ideanya datang sepontan. Dan saya berbangga Kak Ct ikhlas bertanya. Pada saya ini kelebihannya yang tak ada pada orang lain. Dia bersikap suka menegur orang dan dia juga sedia dirinya ditegur. Ini satu sikap yang terpuji. Walaupun satu ketika dulu Kak Ct saya geruni dan saya benci tetapi sejak dia bertanyakan pandangan saya, hilang semua rasa marah terhadapnya selama ini. Tiada dendam di hati ini, malah saya bersedia bantu anak-anak Kak Ct jika mereka mahu. Apa yang penting mereka ada minat untuk mengubah diri dan mahu berusaha untuk lebih maju.

“Saya bersyukur tindakan saya pekakkan telinga, bisukan mulut dan bersikap tak ambil peduli atas apa juga sindiran terhadap saya bila masuk dalam keluarga ini dahulu akhirnya buahkan hasil yang baik. Tetapi jika saya keras hati, kaki gaduh dan cepat ambil hati tentu hubungan kami sesama ipar duai tentu tidak baik. Mungkin terbawa-bawa dalam hubungan kami suami isteri, namun berkat kesabaran akhirnya saya diterima baik dan dijadikan tempat rujukan.” Itu cerita Ezzanny Aisha dan nasihatnya kepada pasangan suami isteri untuk kekal bahagia.

Advertisements

Teks untuk Podcast 9 Oktober 2016

Podcast tersebut merupakan rakaman audio sebuah rencana yang diambil daripada akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 25 September 2016 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Di celah-celah kehidupan

Ibu tunggal merintih kecewa polis tolak aduannya

KEHADIRAN Ibu-ibu tunggal dalam majlis dialog Kumpulan Sokongan Ibu Tunggal (KSIT) di Bandar Baru Bangi Ahad lepas banyak membantu mereka yang menghadapi pelbagai masalah setelah bercerai, terutama ketika berhadapan dengan Mahkamah Syariah. Walaupun dialog seumpama ini baru dua kali diadakan tetapi banyak membantu ibu-ibu tunggal untuk menyusun langkah apa yang harus dilakukan dalam menghadapi masalah percerian, talak, hadhanah, pembahagian harta sepencarian dan paling utama bagaimana untuk mendapatkan tuntutan nafkah daripada bekas suami yang berdolak-dalik.

Memang mudah menyerahkan masalah yang dihadapi kepada peguam-peguam yang bakal membawa kes yang dituntut ke mahkamah, tetapi masalah paling besar yang dihadapi oleh kebanyakan ibu-ibu tunggal, mereka tidak mempunyai wang untuk melanggan peguam yang sudah tentunya mahal! Memandangkan masalah ini terlalu rumit diselesaikan oleh ramai ibu-ibu tunggal, mereka terpaksa menyerah kalah dan berserah kepada takdir. Bersimpati dengan masalah mereka, Datuk Dr. Wan Halim dari Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu dan Hanifah Syed Mohammad seorang peguam syarie dan sivil telah mengambil inisiatif menawarkan khidmat nasihat secara percuma kepada ibu-ibu tunggal tentang cara dan bagaimana mengatasi masalah mereka satu persatu supaya berada di landasan yang betul.

Berbekalkan pengalaman dan mendalami masalah yang dihadapi oleh kebanyakan ibu tunggal semasa dialog yang beliau jalankan di Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Wan Halim bersedia memberikan nasihat yang sama di tempat-tempat lain. Kata Wan Halim, beliau amat bersimpati dengan kaum wanita yang kebanyakannya terkapai-kapai untuk meneruskan hidup setelah diceraikan bersama anak-anak yang ramai tanpa sebarang nafkah dari bekas suami, lebih malang lagi ada yang dihalau keluar rumah dan terpaksa menumpang di rumah saudara mara atau balik ke rumah ibu bapa. Ini satu perbuatan kejam dan amat tidak bertanggungjawab.

Kerana itu Wan Halim dan Hanifah bersedia memberi nasihat kepada ibu-ibu tunggal yang bermasasah dan bersedia berdialog sebulan sekali kepada mereka yang ingin mengikuti kelas bimbingan yang dianjurkannya. Dalam kelas bimbingan baru-baru ini, seorang ibu tunggal, Puan Maysara melahirkan rasa kecewanya kepada pasukan polis yang menurutnya tidak pernah mengambil peduli setiap kali dia membuat aduan terhadap bekas suaminya, walaupun mereka sudah bercerai, tetapi hidupnya tidak pernah tenteram, kerana gangguan bekas suami yang merupakan anggota polis.

“Adakah kerana dia anggota polis, maka dia kebal undang-undang? Saya katakan demikian kerana setiap kali aduan saya buat tidak pernah diambil tindakan oleh pegawai yang menyiasat.” Akibatnya bekas suami jadi besar kepala dan ego. Sebaliknya saya jadi ketakutan bimbangkan keselamtan saya dan anak-anak,” cerita Maysara.

“Untuk menerangkan lebih lanjut lagi tentang masalah yang saya hadapi, baik saya bercerita dari awal. Jika tidak tentu kawan-kawan yang ada di majlis dialog ini jadi kurang faham apalagi jika dipaparkan di akhbar, ia menjadi lebih sulit lagi. Malah pegawai penyiasat polis yang pakar pun mendakwa dia tak buat laporan kerana tidak faham. Tak tahulah apakah mereka itu benar ataupun kerana mereka semuanya kawan-kawan.

“Selepas berkahwin lebih lima tahun dan ada dua orang anak ketika itu saya tidak mengesyaki bekas suami saya Dino ini ada masalah besar, semuanya nampak normal, tetapi sebagai isteri setelah lama berkeluarga, sedikit demi sedikit saya mula nampak kelainan Dino. Bab balik malam jauh-jauh malam sudah jadi perkara biasa, katanya bekerja sebagai anggota polis balik malam benda biasa. Saya diam mungkin ada kebenarannya.

“Tetapi satu hari saya nampak gayanya seperti seorang sedang asyik bercinta, bila saya tanya dia nafikan. Saya diam, kemudian saya lihat matanya merah, dan setiap kali balik keadaannya macam orang mabuk, pastilah dia minum arak. Yang ini dia tak boleh nafikan.

Mewah

“Dalam pada itu saya lihat gaya hidupnya sudah berlainan! Mewah! Pelik jugak gaji tak sebanyak mana, tetapi bergaya mewah. Contoh! Beli permainan untuk anak-anak benda yang mahal-mahal. Bila saya tanya mana ambil duit beli benda-benda mahal ini? Dia diam. Satu hari ketika saya perlukan duit dia suruh ambil dari dalam poketnya. Terkejut besar bila saya seluk nampak jumlah duit yang banyak. Bila saya tanya katanya jangan ambil banyak, Ini membuatkan saya jadi takut dan ngeri. Mula fikir yang buruk-buruk. Ini mesti duit rasuah atau benda lain, tapi pertanyaan saya dia tak jawab

“Nak jadikan cerita satu hari dia pengsan dan dihantar ke hospital, doktor sahkan Dino pengsan kerana ambil dadah syabu berlebihan. Ya Allah! Dino penagih dadah ke? Lagi saya jadi takut. Tiga hari Dino duduk hospital, tetapi peliknya pegawainya di balai tempat dia betugas tidak ambil tindakan langsung terhadapnya, kerana tidak datang bekerja. Kerana keadaan ketika itu kritikal, saya tidak boleh berdiam diri tentang masalah rumah tangga semakin gawat. Kes ada perempuan lain, kes dadah syabu, duit yang banyak dan macam-macam kes yang menakutkan saya. Faham sajalah bila suami ambil dadah syabu, maka saya mohon cerai dan kami bercerai secara baik. Lagipun Dino ketika itu memang nak kahwin lagi.

“Saya tak boleh nafikan bimbangkan keselamatan saya, pertama kerana dia mengambil dadah, kedua kerana dia selalu mabuk dan ketiga kerana aktivitinya yang suka pergi ke pub, minum arak dan tempat hiburan yang sudah pasti ada hubung kaitnya dengan perbuatan tidak bermaruah dan bermoral itu. Saya juga tidak mahu dijangkiti pelbagai jenis penyakit. Saya bimbang keselamatan saya dan anak-anak. Saya tak mahu kami semua jadi mangsa. Sebab itu saya minta cerai. Malangnya selepas bercerai dia selalu ganggu saya walaupun ketika itu Dino sudah kahwin lain. Dino datang ke rumah tak tentu masa ambil anak-anak sesuka hati, sedangkan mengikut perintah mahkamah saya dapat hak penjagaan anak-anak, sebab yang tua berumur lima tahun sementara yang kecil tak sampai tiga tahun.

“Mengikut perintah mahkamah Dino boleh ambil anak-anak ikut masa yang ditetapkan. Tetapi Dino langgar perintah itu, dia ambil anak sesuka suka dan tidak ikut masa yang munasabah. Kerana tidak puas hati saya buat laporan polis kerana bimbang keselamatan anak. Tetapi malangnya tidak ada tindakan dibuat terhadap Dino, mungkin kerana tempat saya buat laporan tersebut berdekatan dengan balai tempat dia bertugas, maka kerana masalah kawan dan geng punya pasal, aduan saya diketepikan sahaja. Masalah ambil anak tak tentu masa ini juga menimbulkan masalah kepada pengasuh yang menjaga anak-anak saya. Kerana saya melarang, Dino bertindak memecahkan pintu rumah pengasuh, dan dengan kuasa besarnya dia menceroboh masuk dan ambil anak-anak keluar secara paksa. Perbuatannya sudah tentu menakutkan pengasuh kerana dia anggota polis dan sudah pasti dia ada senjata ketika itu.

“Kerana ketakutan dan bimbangkan keselamatan anak-anaknya maka pengasuh dan suaminya datang ke balai buat laporan polis sebab Dino pecahkan pintu rumahnya dan menceroboh masuk ambil anak-anak tanpa izin saya, yang sudah pasti melanggar perintah mahkamah. Malangnya laporan ini juga dibuang dalam tong sampah oleh polis yang bertugas. Agaknya! Sebenarnya saya tak tahu di mana lagi nak buat laporan polis, sebab sekeliling kawasan rumah ada enam buah balai, kesemua balai tersebut saya sudah buat laporan, malangnya tidak ada sebarang tindakan. Saya amat kecewa. Walaupun ada pegawai penyiasat yang datang buat siasatan, tetapi semuanya tamat di situ sahaja, tidak ada tindakan kepada Dino dan lebih penting polis tidak buka kertas siasatan terhadap laporan yang saya dan pengasuh buat.

“Ini tentu menakutkan pengasuh anak-anak saya, sebab ke mana lagi dia hendak mengadu jika keselamatannya terancam. Namun saya berterima kasih padanya kerana dia masih mahu jaga anak saya, jika tidak tentu saya susah, kerana saya bekerja tak tentu masa dan perlu bekerja untuk cari rezeki bagi menampung kehidupan kami anak beranak. Tak habis di situ saya juga buat laporan polis apabila lihat badan anak saya dicubit hingga lebam ketika dia balik dari rumah Dino. Kes ini membuat saya terpaksa bawa anak ke hospital untuk pemeriksaan doktor. Sekali lagi pegawai penyiasat datang membuat siasatan, kerana saya bimbang anak saya dicabul atau dianiaya, tetapi dia kata ini benda kecil.

“Saya hairan bagaimana pegawai polis ini boleh kata tak ada bukti atau benda kecil, sedangkan doktor yang memeriksa bimbang tentang keselamatan anak saya. Apakah pegawai polis ini lebih arif daripada doktor dalam membuat pemeriksaanan? Kerana tidak puas hati apabila semua laporan saya terhadap Dino tidak diambil tindakan saya bersama teman membuat laporan polis ke Bukit Aman. Harapan saya mungkin di sini laporan saya dapat perhatian, sebab enam balai polis yang saya buat laporan sebelum ini tidak ada tindakan dibuat dan polis tidak mahu buka kertas siasatan.

Malang bagi saya tiga kali saya pergi mengadap pegawai Bukit Aman, pegawai bertugas juga kata tidak mahu buka kertas siasatan. Kata mereka saya tidak buat laporan polis sebelum ini terhadap Dino. Pelik juga dah buat laporan ke balai, ada salinan, tapi kata mereka tidak ada sebarang laporan dibuat di balai.

“Akhirnya saya tunjukkan kertas laporan yang saya dan pengasuh anak saya buat di beberapa balai polis terdahulu. Akhirnya mereka kata susah! Bukit Aman kata susah? Pelik bin ajaib juga Dino bukan pegawai tinggi, sarjan pun bukan! Apa yang susah sangat nak buka kertas siasatan terhadap anggota mereka?

Adakah Dino kebal undang-undang? Atau kerana Dino anggota polis dan tak mahu kes Dino memalukan polis? Tak masuk akal! Saya tak buat laporan kecil-kecil atau semberono. Semua kes besar. Contoh! Dino overdose syabu, tiga hari masuk hospital tak ada tindakan, mendera anak, menceroboh masuk rumah pengasuh dan memecahkan pintu rumah pengasuh untuk merampas anak-anak.

Malangnya mereka kata tidak ada laporan dan pasti tidak ada kertas siasatan dibuka terhadap Dino. Sedangkan saya amat perlukan kertas siasatan itu untuk buat aduan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat, kerana tanpa kertas siasatan saya tak dapat buat IPO (Interim Protection Orderf) untuk memohon ke mahkamah Sivil di bawah Akta Keganasan Rumah Tangga, untuk saya dapatkan perintah perlindungan sementara.

“Jadi saya ingin bertanya adakah apabila kejadian yang tidak diingini berlaku ke atas diri kami anak beranak, maka barulah pihak polis bertindak? Ketika itu semuanya tidak berguna lagi. Nasi sudah jadi bubur. Jadi, sekarang bantulah saya. Saya wanita, anak-anak masih kecil, kami tidak berdaya melawan orang yang sudah hilang pertimbangan. Fikir-fikirkanlah.” Itu harapan Maysara memohon perhatian pihak polis demi keselamatan mereka anak beranak.

Teks untuk Podcast 28 September 2016

Podcast tersebut merupakan rakaman audio sebuah rencana yang diambil daripada akhbar Mingguan Malaysia bertarikh 18 September 2016 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Di Celah-celah Kehidupan

Daripada dipukul lebih baik jadi ibu tunggal

“TERPANGGIL dengan kisah puan Maryani tentang ‘lelaki plastic tak layak untuk anak dara emas’ membuat saya ingin berkongsi pengalaman pahit yang saya lalui lima tahun lalu, kini walaupun sudah bergelar ibu tunggal dalam usia muda, tetapi saya rasa bangga kerana dapat menguruskan anak-anak dengan baik dan tidak menyusahkan emak ayah lagi.

“Saya rasa hidup saya sekarang semakin hari semakin selesa, sebab tidak lagi menyusahkan hidup emak ayah seperti yang terpaksa kakak saya lalui, semuanya gara-gara ikut perintah suami, nak jadi isteri solehah, takut masuk neraka kerana syurga di bawah tapak kaki suami.’’ Itu pandangan Hazreene dalam e-melnya.

“Melalui coretan ini saya ingin menasihatkan kaum wanita yang sudah bersuami dan ada anak tetapi tolong jangan berhenti kerja walaupun anda menghadapi masalah seperti saya didesak suami supaya berhenti kerja. Sebab belum tentu suami boleh menunaikan kewajipannya setelah berhenti nanti. Contohnya kakak saya, dan juga puan Maryani yang kisahnya dipaparkan beberapa minggu lalu.

“Kakak saya seperti suaminya lulus SPM, sama-sama dapat kerja jadi kerani. Tetapi suaminya tak sabar dan tak betah bekerja, nak cepat kaya, mulalah buat dua kerja nak jadi orang bisnes, sebab dia percaya hanya dengan berniaga boleh jadi kaya. Namun nasib tak menyebelahi dia, akibat kurang pengalaman, bisnes terjun lombong dia banyak hutang.

“Ketika itulah kakak jadi penyelamatnya, pinjam sana pinjam sini termasuk gadai tanah emak untuk tolong suami buat bisnes. Sebab ketika itu suami sudah berhenti kerja. Berkat doa isteri dan keluarga, bisnesnya naik semula.

“Tetapi kelemahan orang lelaki ni dia tak pandai urus kewangan. Tak lama berniaga mulalah bisnes nak hancur. Untuk selamatkan bisnesnya, kakak disuruh pinjam lagi. Bila gagal, kakak jadi mangsa, pergaduhan sering berlaku, akhirnya bercerai.

“Lebih malang ketika itu kakak sudah berhenti kerja atas arahan suami disuruh bekerja di pejabatnya, puncanya kakak marahkan suaminya ada kekasih baru, jadi untuk buktikan kebenarannya, suami suruh kakak kerja di pejabatnya. Malangnya ketika itu bisnes suaminya sudah dihujung tanduk, dan kakak tidak tahu. Sia-sia kakak berhenti kerja, kerana tak ada duit kakak terpaksa duduk menumpang di rumah emak.

“Itu dugaan yang terpaksa kakak tanggung, namun dugaan saya juga sama maha beratnya. Suami saya Ezatt desak saya segera berhenti kerja, membuatkan hidup saya tak tenteram. Ketika itu saya hampir sasau, puncanya kerana cemburukan saya, kedua kerana gaji saya lebih tinggi daripada dia, dan saya tidak beri dia urus gaji saya.

“Dia lulus SPM saya ada diploma, bukan tinggi sangat, tetapi bab pendapatan memang saya dapat lebih daripadanya. Lagi pun saya tekun bekerja, bukan macam dia kerja ikut suka dan tak pernah senang hati dengan majikannya.

“Apa yang menjadikan dia bertambah marah apabila permintaannya minta duit gaji saya dicampurkan dengan gajinya, saya tolak, sebab daripada awal lagi saya lihat dia cuba kawal pendapatan saya. Dia yang tentukan apa perabut nak beli, apa makanan elok untuk kami. Sebenarnya ini semua bukan isu besar, kerana lebih besar lagi dia tak suka saya beri duit kepada emak ayah saya setiap bulan, katanya saya ada suami, maka saya mesti ikut cakapnya. Mesti bantu suami, bukan emak ayah lagi.

“Nak bantu macam mana lagi? Boleh dikatakan banyak urusan dalam rumah, saya yang bereskan. Duit gajinya cukup untuk dirinya sendiri, minyak motor, beli susu anak, bayar utiliti dan topup telefon dia. Yang lain saya selesaikan. Bukankah saya sudah membantu?

Duit gaji

“Memang betul saya kena dengar dan ikut perintah Ezatt, tapi saya juga ada hak bersuara, sebab bukan semua kata dan pendapatnya betul. Dia juga mesti beri contoh seorang suami yang baik. Tapi tidak! Contoh! dia solat kadang-kadang, puasa jarang-jarang, tapi cakap pasal syurga neraka, kalahkan ustaz. Sebab dia marah apabila saya tak beri duit gaji pada dia.

“Kata Ezatt apabila seorang wanita itu berkahwin dia mesti beri pendapatan kepada suami. Sebab kalau suami tak izinkan dia bekerja, isteri tak boleh bekerja. Kalau macam tu dia sepatutnya cari isteri tak bekerja daripada awal, bukan isteri macam saya yang bekerja.

“Saya pernah dengar ceramah agama, beberapa orang ustaz cakap tidak wajib isteri tanggung suami, dan tak berdosa kalau isteri beri emak ayahnya duit, asalkan si isteri beritahu suaminya. Tapi Ezatt marah tak benarkan saya beri pada emak, sebaliknya mesti beri pada dia. Dia bertambah sakit hati bila dapat tahu pendapatan saya lebih tinggi daripada dia setiap tahun.

“Oleh sebab saya ingkar pada perintahnya dia desak saya berhenti kerana dia rasa malu kerana kekurangannya. Oleh sebab saya tak mahu berhenti, dia cari pelbagai masalah dan kesalahan saya dalam menguruskan rumah. Mula tuduh saya masak tak sedap, rumah tak bersih, pengasuh yang jaga anak tak betul. Kerana terlalu banyak kerenahnya menyalahkan saya dan saya cuba mempertahankan diri, maka berlakukan bertengkaran demi pertengkaran yang berakhir dengan tangannya mula naik ke kepala dan badan saya.

“Tak puas hati dengan masalah rumah maka dia mula reka cerita, dia tuduh saya tak mahu berhenti kerja kerana saya ada ‘jantan’ yang saya layan di pejabat. Sebab tu saya tak layan dia dengan baik. Nak layan macam mana. Bila balik rumah, serba tak kena sebab dia sentiasa cari jalan salahkan saya. Bila balik lambat saya beli lauk di kedai, dia tak suka makan. Bila masak pulak dia kata masakan saya tak sedap.

“Cuba fikir disebabkan selalu kena marah, kena pukul macam mana saya ada hati dan perasaan nak sayang dan layan dia. Saya jadi hilang nafsu, dan tak ada hati nak layan dia dengan baik. Kerana marah dia mengadu kepada keluarganya, dia sengaja nak malukan saya. Mentua pun mulalah buka ‘kitab tak berbaris’ nasihatkan saya supaya layan suami, tak baik, berdosa tak layan suami nanti masuk neraka, tak cium bau syurga. Tapi emaknya tak tanya kenapa saya hilang nafsu pada suami. Tentu tidak, sebab dia cuma dengar apa yang anaknya cakap sahaja.

“Bagaimanapun oleh sebab hendak rumah tangga kembali aman, saya berusaha buang yang keroh ambil yang jernih, saya buat pengakuan saya tak ada kekasih di pejabat kalau itu menjadi kemarahannya. Tapi dia tak percaya. Akhirnya saya terpaksa beri duit gaji pada dia supaya dia uruskan rumah tangga kerana itu kehendaknya yang hakiki.

“Bulan pertama masuk bukan keenam memang nampak baik, dia tunjukkan pada saya duit yang dia simpan. Bukan duit gajinya tapi duit saya. Setahun lamanya saya diam, saya fikir tentulah simpanan bertambah. Nak jadikan cerita kereta rosak saya suruh dia hantar bengkel. Dua minggu tak siap, saya terpaksa naik motor dia ke pejabat. Waktu itu nak hantar dan ambil anak ke rumah pengasuh jadi masalah. Pastilah saya sampai pejabat lewat.

“Saya suruh dia desak pomen bengkel supaya cepat siapkan kereta. Masa berlalu hingga sebulan lebih. Kereta tak siap jugak. Satu hari saya terjumpa surat bengkel sebut jumlah kerosakan mencecah RM800. Saya suruh dia bayar segera. Ketika itu baru terbongkar rahsia dia kata duit tak ada. Apa hal dengan simpanan yang dia tunjukkan pada saya dulu? Katanya dah habis kerana beli barang makan. Apa lagi pertengkaran pun berlaku antara kami. Saya ditampar dituduh melawan suami.

“Peliknya sepanjang lebih setahun saya serahkan gaji saya pada dia untuk uruskan keluarga tak timbul pun cerita saya ada skandal layan jantan lain ataupun masakan saya tak sedap, saya isteri pemalas dan macam-macam lagi. Semuanya bertukar jadi baik. Boleh dikatakan kami jarang bertengkar apa lagi kena pukul. Rupanya duit gaji saya ini besar kuasanya, boleh menutup semua kesalahan saya selama ini. Jadi duitlah segala-galanya!

“Kerana kereta penting untuk kegunaan saya ke pejabat dan urusan hantar anak-anak ke rumah pengasuh, saya terpaksa pinjam duit ayah untuk bayar bengkel kereta. Bila dapat kereta kembali, baru saya tahu, kereta saya dah lama siap, tapi tak diambil. Tentulah masalah Ezatt tak ada duit nak bayar pada bengkel.

“Kerana tak puas hati dan sakit hati saya tanya Ezatt apa jadi dengan simpanan yang dia tunjukkan pada saya dulu. Katanya habis. Oleh sebab dia tuduh saya ada jantan lain, maka saya tuduh dia adakah dia gunakan duit simpanan untuk joli dengan perempuan lain? Memang soalan saya menyakitkan hatinya. Tujuan saya supaya dia sedar jangan suka tuduh saya buat jahat, cermin diri sendiri.

“Lepas peristiwa itu saya tak beri lagi duit gaji saya, dan saya pastikan semua urusan rumah saya bereskan. Tetapi Ezatt tak puas hati. Mulalah lagu ‘isteri derhaka kembali bersiaran.’ Oleh sebab saya sabar dan diam malas bertengkar, kerana fikiran buntu sebab kena ganti duit ayah yang saya pinjam. Maka Ezatt beri kata dua kalau saya masih beri pada emak dan ayah duit, maka dia akan ceraikan saya.

“Akhirnya walaupun saya masih sayangkan Ezatt, tetapi saya terpaksa fikirkan masa depan saya dan anak-anak, saya kata pada Ezatt saya tak mahu bercerai, tetapi saya tak boleh ikut kehendaknya, dan jika dia tak boleh terima permintaan saya maka saya tidak ada pilihan terpaksa terima keputusannya menceraikan saya.

“Tiga bulan lamanya kami berfikir, akhirnya Ezatt buat keputusan ceraikan saya, alasannya saya tidak mahu berhenti kerja. Saya diceraikan talak satu. Kata mentua saya esok lusa bila dah tenang bolehlah rujuk semula. Tetapi saya sudah tetapkan hati, saya lebih rela jadi ibu tunggal demi masa depan kami anak beranak.’’ Itu cerita Hazreene, nasihatnya kaum wanita jangan takut jadi ibu tunggal jika kita berada di tempat yang benar.