Teks untuk Podcast 13 Oktober 2016

Podcast tersebut merupakan rakaman audio sebuah rencana yang diambil daripada majalah Mingguan Wanita bertarikh 26 Ogos 2016 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Kugapai Bintang

Impian saya tetap melangit

Impiannya tinggi melangit. Meski Luaran nampak serba kekurangan, namun hati wanita berusia 35 tahun ini begitu celik. Dia mahu menyumbang sedikit bakti membantu pelajar cacat penglihatan beroleh kecemerlangan dalam peperiksaan.

Pertemuan penulls dengan si pemilik nama Lily Suriani Omar membawa kepada perkongsian baru. Manakan tidaknya, setiap butir patah kata yang diucapkan mencetus sumber inspirasl. Hingga satu ketika, hati mengakui golongan seperti ini benarbenar memberi kesedaran.

Memulakan bicara kami pagi itu, wanita yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan ini disahkan mempunyai masalah penglihatan tahap B2 seawal usia 7 tahun lagi. Namun, dla beruntung kerana masih boleh melihat dengan jarak dekat.

“Masalah mata saya dikesan ketika saya di sekolah. Cikgu menyedari bahawa saya tidak nampak apa yang ditulis pada papan hitam. Setahun juga saya belajar di sekolah khas sehinggalah cikgu mencadangkan supaya saya dihantar ke sekolah pendidlkan khas,” ujar Lily Suriani yang senang dipanggil Lily.

Daya penglihatannya semakin merosot dan doktor menyatakan ia adalah faktor genetik kerana arwah ibunya, Sakinah Abdul Rahman tidak nampak tota1.

“Sebenarnya semua anak perempuan dalam keluarga mempunyai masalah pengllhatan. Saya dikesan mempunyai masalah rabun pada mulanya sebelum disahkan mempunyai katarak. Dek kerana katarak pada kedua-dua belah mata, makanya saya menjalani pembedahan bagi membuang selaput pada mata. Pembedahan pertama pada usia saya 17 tahun,” cerita anak keenam daripada tujuh orang adik beradik ini.

Enggan melihat kekurangan diri sebagal penghalang dalam menikmati kemanisan hidup, ada kalanya, stigma masyarakat menggores hati kecil wanita ini.

“Saya ni jenis orang yang suka bertanya. Bila saya sesat jalan dan perlukan bantuan saya akan bertanya. Rutin pagi saya akan masakkan makanan untuk suami membawa bekal ke tempat kerja. Selepas itu, kami berdua akan berjalan kaki ke LRT. Selalunya saya akan menggunakan tongkat ketika melalui jalan yang saya tldak biasa.

“Namun jujurnya saya terasa hati jika ada orang yang pandang saya dan tersenyum sinis. Saya perasan dan tidak suka keadaan seperti itu, Bila pergi ke pasar raya pula, saya berhadapan masalah untuk melihat tanda harga yang kecil.

“Bila itu berlaku, saya akan bertanya kepada orang sekeliling termasuk pekerja pasaraya namun, ada pula yang tidak mahu membantu dan melarikan diri. Tindakan itu membuatkan saya terasa dan biasanya yang lari itu adalah golongan wanita,” katanya yang semakin lali dengan insiden seperti itu.

Berdepan dengan persepsi menjengkelkan segelintir masyarakat, LiLy turut melahirkan rasa kecewa dengan syarikat mencarl pekerja yang dikatakan tidak telus dalam urusan pengambilan pekerja kurang upaya.

“Ada ketikanya, akan ada hari untuk syarikat-syarikat mengadakan urusan pengambilan pekerja untuk golongan kurang upaya. Saya dan kawan-kawan pergi ke tempat terbabit dan hantar resume pada 5-6 syarikat yang menawarkan jawatan kosong.

“Namun, kami tidak menerima sebarang panggilan dari syarikat terbabit. Apabila ditanyakan kepada rakan senasib, mereka turut mengadu perkara yang sama, Saya merasakan syarikat-syarikat tersebut hanya cakap sahaja dan meletakkan syarat pekerjaan untuk golongan kurang upaya.

“Ia bagi menunjukkan mereka prihatin terhadap golongan kurang upaya, tetapi hakikatnya peluang pekerjaan yang ditawarkan mungkin tiada,”katanya kecewa.

Seronok Dengan Kerjaya

Meski rasa ralat menguasai diri dek kerana itu, namun isteri kepada Mohd Azhar Tugiman Ini sebetulnya gembira dengan tugas yang dilakukannya sekarang ini. Berkhidmat sebagai computer brailes di Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB), dekat Brickfields di ibu negara memberi pengalaman tidak ternilai harganya.

“Saya suka kerja sekarang. Ia termasuk tugas terjemah novel celik kepada tulisan braile untuk kegunaan golongan cacat penglihatan. Contohnya sebuah novel tu, akan ada sukarelawan datang untuk bacakan untuk saya.

“Saya akan taip pada word ataupun scan. Menggunakan satu software khas, sebuah novel itu akan diterjemahkan kepada tulisan braile. Untuk sebuah novel itu, ia akan mengambil masa 2 hingga 3 bulan untuk disiapkan dan disusun dalam 6 hingga 10 jilid.

“Cuma bezanya novel yang siap diterjemahkan datam tulisan braile adalah bersaiz A4. Memang seronok kerana selain dapat menterjemah, saya dapat membaca novel yang dipilih,”ujarnya yang sudah 11 tahun berkhidmat di sana. Menanam impian besar, Lily berharap satu hari nanti dapat membuka syarikat penerbitan sendiri

“Sekiranya dapat satu set alat emboser atau saya boleh dapatkan sumbangan, mungkin saya berhasrat untuk membuka perniagaan sendiri. Saya mahu menterjemahkan soalan-soalan ramalan peperiksaan khusus untuk pelajar cacat penglihatan.

“Saya lihat tiada lagi contoh soalan ramalan dalam tulisan braile, Ia boleh dijadikan rujukan seperti mana yang dilakukan oleh jenama penerbitan buku rujukan Pelangi dan Sasbadi pada suatu masa dahulu,”katanya optimis.

Memohon doa agar penglihatannya kekal seperti sekarang, Lily menyeru golongan senasib berdiri atas kaki sendiri dan tidak hanya mengharapkan bantuan semata-mata,

“Saya tidak berharap untuk celik sepenuhnya kerana ia sepertinya mustahil Tetapi saya berdoa supaya penglihatan saya kekal seperti ini sampai saya menutup mata. Bimbang juga kerana selalunya semakin meningkat usia, penglihatan semakin merosot. Alhamdulillah, setakat ini semuanya baik-baik sahaja,”ujarnya di hujung bicara kami.

Leave a Reply

