Teks untuk Podcast 2014 012 04

Podcast 2014 012 04, merupakan bahagian keempat rakaman audio rencana-rencana daripada Mingguan Wanita 20 Disember 2013 dan teks asalnya adalah seperti berikut:

Kisah Masyarakat

Rokiah tetap kuat walaupun diuji injap jantung rosak

Dadanya terasa berombak. Dari perlahan akhimya kencang sekali gus menyukarkan pernafasan. Namun dipendamkan juga. Sambil menyapu, dia berhenti rehat seketika. Fikirnya mungkin kerana penat bekerja membuatkan jantungnya berdegup kencang.

Sebelum ini, dia tidak pernah berkeadaan sebegitu. Semuanya balk-baik sahaja tetapi sejak beberapa bulan yang lalu, keadaan kesihatan Rokiah Abd Rahman, 49 sedikit terjejas.

Sebolehnya dia tidak mahu menyusahkan sesiapa terutamanya suami dan anak-anak. Dirasakan penyakit yang ditanggung hanya biasa-biasa. Tak mungkin serius. Namun, kesakitan yang dirahsiakan akhirnya terbongkar apabila dia jatuh dan tidak sedarkan diri.

“Waktu itu saya sedang melakukan kerja rumah. Dada ini terasa sungguh sakit. Mudah sangat penat. Bila terasa begitu saya duduk sebentar di kerusi dan menyambung semula kerja setelah sakit yang dialami sedikit reda.

“Menyangka sakit akan hilang dengan sendiri, saya ambil keputusan habiskan kerja yang terbengkalai. Tetapi, dengan tidak semena-mena, saya jatuh dan terus tidak sedarkan diri. Mujurlah ada suami ketika itu. Dialah yang membawa saya ke hospital,” imbasnya.

Setibanya di hospital, ujar Rokiah dia diperiksa dengan teliti oleh doktor. Dia kemudian ditahan di wad untuk beberapa hari bagi menjalankan pemeriksaan lanjut.

“Ujian demi ujian dilakukan. Akhirnya, doktor memberitahu bahawa injap di bahagian jantung saya telah rosak.

Tergamam saya mendengarnya kerana kalau ikutkan sejarah keluarga, mak dan ayah saya dahulu tidak pernah mendapat penyakit sedemikian. Cuma baru-baru ini ada anak dan cucu saudara saya yang terkena penyakit tersebut,” katanya ketika ditemui di Institut Jantung Negara (IJN).

Positif melihat masa depan

Ujar Rokiah sebelunn disahkan mengalami masalah jantung dia mengakui sering berhadapan masalah untuk tidur. Dia tidak boleh tidur terlentang kerana akan berasa sesak nafas. Jika beralih ke kiri atau kanan, bantal terpaksalah ditinggikan bagi memudahk pernafasan. Lebih sembilan bulan dia merasai sakit seperti itu. Langsung tidak menyangka masalah yang menimpanya berkaitan dengan jantung.

“Dari hospital di Terengganu, saya diminta pergi ke IJN untuk pemeriksaan dan pembedahan. Berdebarnya hanya Tuhan yang tahu. Dalam hati saya mengharapkan agar semuanya berjalan lancar. Maklum sahajalah. pembedahan kali pertama.

“Ditemani suami dan anak-anak. saya kuatkan diri untuk laluinya. Nyata. pengalaman yang dilalui membuatkan saya lebih bersyukur dengan apa yang dimiliki. Ujian penyakit ini membuatkan saya lebih positif untuk mengharung hari-hari mendatang,” tutur Rokiah.

Sambungnya syukur selepas pembedahan dia berasa lebih sihat sedikit malah kepenatan yang dirasakan semakin kurang setelah menjalani rawatan fisioterapi.

“Mujurlah saya ini suri rumah tangga sepenuh masa. Jika tidak, mungkin menyusahkan majikan untuk mendapat cuti lama. Pendapatan bulanan semuanya daripada suami.

“Dia bekerja sebagai pemandu kereta sewa. Wang itulah yang digunakan untuk membesarkan anak-anak sekali gus menampung perbelanjaan sekeluarga sejak dari dahulu lagi,” ujar isteri kepada Raja Haron Raja Ibrahim ini bersungguh-sungguh.

Perlu lakukan fisioterapi

Meskipun pertama penulis bertentang mata dengan wanita berjiwa kental ini namun dirasakan seperti ada keserasian antara penulis. Dia cukup mudah bekerjasama baik ketika ditemu ramah mahupun diambil gambar. Walaupun baru sahaja menjalani pembedahan beberapa hari, Rokiah tidak sekali-sekali menghampakan permintaan penulis untuk berkongsi cerita dengannya.

Kata Rokiah, anak sulungnya juga belajar di bidang komunikasi dan media. Sebab itulah dia faham benar dengan apa yang diinginkan oleh penulis.

“Alhamdulillah, anak pun sudah besar. Tinggal dua orang sahaja yang masih bersekolah. Selebihnya sudah berjaya masuk institusi pengajian tinggi. lni pun, anak-anak terpaksa bercuti untuk bawa saya pulang ke Terengganu.

“Kata doktor, saya perlu melakukan fisiologi sendiri bila sampai di rumah nanti. Paling tidak berjalan perlahan-lahan di sekeliling rumah, sepertimana yang diajar ketika berada di hospital ini,” ujarnya yang tidak pernah menjangka akan menghidap masalah jantung.

“Hendak kata saya tidak bersenam, rasanya setiap hari peluh keluar dengan melakukan kerja-kerja rumah. Makanan pun saya jaga, tak ambil sembarangan. Tetapi sudah ketentuan-Nya. Saya terimalah dengan hati redha.

“Mungkin ada hikmah besar di sebalik apa yang terjadi. Saya juga perlu datang lagi ke IJN untuk pemeriksaan susulan. Diharapkan semuanya baik-baik saja,” katanya sambil tersenyum.

Nyata, walaupun dalam keadaan kurang upaya namun Rokiah tetap kuat dan bersemangat untuk kembali pulih semula. Katanya, masih banyak kerja yang perlu dilakukan. Sebab itulah dia perlu kuat demi keluarga yang dicintainya. Meskipun tidak mampu aktif seperti dahulu tetapi Rokiah akan tetap melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu. Moga harapan dan impiannya dimakbulkan oleh Yang Maha Kuasa.

Kisah Masyarakat

Projek Mentari fokus bantu anak-anak flat

Tanpa dana besar dan fasiliti hebat, Projek Mentari berjaya menjadi nadi penyumbang membantu anak-anak daripada golongan susah.

Saat kaki melangkah ke Pusat Aktiviti Projek Mentari yang terletak di blok 8 Desa Mentari, Petaling Jaya hati dipagut pelbagai rasa. Manakan tidaknya, ia tidak seperti yang terbayang dalam fikiran sebelum ini.

Namun, penilaian mata kasar nyata salah kerana projek berkenaan yang dimulakan pada 2008 itu berjaya memberi impak positif kepada para pelajar khususnya calon peperiksaan utama iaitu Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurut Pengurus Projek, Nur Yasmin Osman, projek cetusan Ahli Dewan Undangan (ADUN) Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad bersama sekumpulan kecil pelajar dan sukarelawan yang terdiri daripada ahli profesional muda.

“Harapan projek ini adalah bagi mewujudkan persekitaran positif untuk membina keyakinan, harga diri dan seterus-nya menanam minat untuk belajar di kalangan anak-anak Desa Mentari.

“Anak-anak di Desa Mentari menjadi fokus kerana mereka berada dalam golongan kemiskinan bandar yang tinggal di kawasan perumahan kos-rendah yang amat padat dengan penduduk dan mencabar disebabkan masalah-masalah keselamatan dan sosial yang serius.

“Oleh itu, Projek Mentari merupakan sebuah pusat pembelajaran yang selamat bagi anak-anak ini. Aktiviti pembelajaran yang dijalankan ditumpukan untuk meningkatkan dan memperkukuhkan subjek-subjek asas anak-anak terutamanya Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, Matematik dan Sains,” ujarnya.

Tambah Nur Yasmin, projek berkenaan turut mementingkan pembinaan modal insan di mana dididik tentang nilai-nilai murni, sifat kepimpinan dan kerjasama antara satu sama lain.

“Antara pengisian projek adalah kelas ulang kaji UPSR, PMR dan SPM dikendalikan selepas sekolah oleh guru-guru yang dibiayai oleh JUST Children, Kern Halatuju Mentari dan kem kepimpinan remaja kelolaan Leaderonomics, lawatan sambil belajar seperti ke Petrosains.

Selain itu, terdapat aktiviti sudut pembelajaran kendiri yang dibekalkan dengan komputer, laptop, iPad dan kemudahan Internet serta Program “Play Your Game” iaitu latihan bola sepak untuk pelajar-pelajar lelaki pada setiap pagi Ahad,” jelasnya.

Bayaran bulanan serendah RM10

Projek yang disifatkan sebagai serampang dua mata ini, ujar Nur Yasmin mendapat perhatian penuh pengetuanya Mawarni Hassan serta syarikat penaja seperti Saujana Beta Development, Vijayaratnam Foundation, TNB dan banyak lagi.

Sementara itu, Kordinator Akademik yang juga guru sepenuh masa di pusat berkenaan, Muhd Faisal Iskandar berkata, dengan yuran bulanan serendah RM10, pusat itu berjaya membantu pelajar lemah menguasai subjek dalam peperiksaan utama.

“Kita berbangga kerana dapat membantu pelajar di sini yang juga calon UPSR memperoleh keputusan lebih baik. Ada dalam kalangan mereka mendapat 4A dan sekurang-kurangnya memperoleh 1A.

“Masyarakat dan ibu bapa yang menghantar anak ke sini memberi maklum balas positif. Meski pada mulanya mereka tidak meletakkan harapan tinggi namun ia sudah cukup memadai daripada anak-anak berpelesiran tanpa arah tujuan serta mengisi masa lapang,” ujarnya.

Ungkap Muhd Faisal lagi, kebanyakan daripada pelajar lemah dalam penguasaan Bahasa Inggeris namun masih boleh diajar.

“Meski yuran yang dikenakan rendah, namun masih ada ibu bapa yang tidak mampu membayar dan menangguhkan bayaran. la menunjukkan taraf hidup masyarakat di kawasan ini sekadar cukup makan.

“Namun, kita di sini tidak mendesak ibu bapa membuat bayaran segera kerana paling utama adalah membantu anak-anak mereka mengulang kaji subjek yang diajar di sekolah di sini. Ada dari kalangan pelajar sangat bersungguh untuk belajar walaupun kadangkala ibu bapa terpaksa menangguhkan bayaran,” ujarnya.

Bantu pelajar disleksia

Menyifatkan pusat berkenaan tidak tertumpu kepada pelajaran semata-mata, jelas Muhd Faisal, pihaknya melahirkan rasa bertuah kerana pelajar dari pusat itu yang menjadi wakil dalam Pertandingan Robotik tahap kebangsaan “First Lego League 2013” dan berjaya membawa pulang Anugerah Strategi dan Inovasi Terbaik 2013.

“la bukan mudah namun pelajar kita berjaya sekali gus membuktikan projek ini komited dalam membantu pelajar nnenguasai pelbagai cabang ilmu pengetahuan. Bagi tujuan ini, aktiviti menyusun lego diadakan bagi mengasah kemahiran dalam teknologi robotik,” ungkapnya sambil menambah pusat berkenaan beroperasi setiap hari untuk pelajar seawal usia empat tahun.

Dalam pada itu, guru pusat berkenaan, Wan Nor Asma Wan Ahmad Puad menjelaskan, selain mencapai kejayaan dalam pertandingan tersebut, pusat berkenaan berjaya membantu seorang pelajar disleksia membina keyakinan

“Pada mulanya, keluarga pelajar ini hanya mengharapkan anak mereka boleh menulis nama sendiri namun berkat sokongan semua, pelajar ini sudah menunjukkan perkembangan positif. Kita juga menghantar pelajar ini ke Pusat Disleksia bagi menilai tahap masalah pembelajaran pelajar ini.

“Melalui usaha semua pihak termasuk keluarga, pelajar yang pada mulanya berasa rendah diri dan tidak mahu bergaul akhirnya mula berkawan dengan pelajar lain. Dia juga sudah boleh membaca dan mempunyai keyakinan diri,” kongsinya.

Masuk tahun kelima, dengan segala kemudahan dan bahan pengajar diperoleh hasil sumbangan orang ramai dan syarikat korporat, ternyata pusat berkenaan masih memerlukan dana bagi meneruskan operasinya.

“Kami pastinya berharap sumbangan dana bagi membantu meneruskan kelancaran aktiviti pembelajaran di pusat ini. Dengan lebih 50 pelajar ketika ini dan sudah membantu lebih 250 pelajar sejak 2008, kesinambungan membantu pelajar yang memerlukan sangat ditagih,” ujarnya menutup bicara.

BANTUAN

Sumbangan kepada Projek Mentari boleh disalurkan melalui akaun Bank RHB Islamic 2124 3960 000 836 atas nama Join Us Serve dan Teach Children Sdn Bhd. Maklumat lanjut layari laman web www.mentariproject.com

Di Sebalik Tragedi

Nurain saksi ibu maut selepas diragut

Hati siapa tidak hiba menatap kematian insan yang paling disayangi. Sekali pun panggilan ajal sudah tiba, namun jika cara kematian itu disebabkan perbuatan orang lain, ia menambah sebak di dada.

Inilah yang dialami Nurain Md Yusof, 23, yang menjadi mangsa ragut bersama Jamariah Ahir, 65, hingga menyebabkan ibunya itu meninggal dunia. Tragedi pahit itu pasti tidak dapat dilupakan sampai bila-bila. Semakin di-kenang semakin hiba, bertindih pula dengan rasa marah dan geram pada peragut itu.

Penulis sempat berkunjung ke rumah Nurain untuk mengetahui kisah selanjutnya mengenai tragedi hitam itu. Kebetulan kedatangan penulis tepat tujuh hari pemergian ibunya dan keluarga Nurain baru selesai mengadakan majlis tahlil.

Luaran, Nurain tampak tenang. Dia yang bertugas sebagai jururawat di Hospital Tuanku Jaafar Seremban sudah kembali memulakan tugas, selepas hampir seminggu bercuti. Parut luka di sikunya masih jelas kelihatan. Dia juga turut mengalami luka di pinggang dan lutut hingga menyukarkan dia duduk.

lmbas gadis ini kejadian berlaku pada 16 November lalu di Jalan Haji Mohd Said, Sikamat, Seremban ketika dia menunggang motosikal bersama ibunya, dalam perjalanan pulang ke rumah.

Sebelum itu kata Nurain dia baru selesai bertugas syif malam dan selepas bangun daripada tidur sekitar jam 10.30 pagi, dia menuju ke bandar Seremban membeli barang keperluannya.

“Sekitar 3.00 petang, saya jemput emak di hentian bas di depan tempat kerjanya. Mak pekerja kontrak pembersihan di sebuah bank di Seremban. Sewaktu menaiki motor dia meletakkan beg tangannya di bakul motor saya dan kami terus bergerak balik ke rumah.

“Dalam perjalanan emak suarakan hasrat hati mahu menziarahi anak saudaranya yang baru bersalin anak kembar. Saya mengajak mak pergi esok saja kerana hari Sabtu saya tidak bekerja. Mak setuju,” katanya perlahan.

Semasa melalui Jalan Tuan Haji Said, betul-betul di hadapan tanah perkuburan Islam di situ, Nurain perasan ada sebuah motosikal dari arah kanan merapatinya. Dia cuba mengelak dengan menjarakkan motosikal tetapi secara tiba-tiba tangan peragut terus merampas beg tangan ibunya yang diletakkan di dalam bakul motosikalnya.

Pada masa yang sama motosikal Nurain ditendang peragut hingga menyebabkan dia hilang kawalan. Akibatnya motosikal ditunggang tumbang, Nurain tercampak jauh dan dia tidak sedar apa yang berlaku selepas itu.

“Sedar saja, saya terus cari mak. Mulut saya menyebut-nyebut namanya. Bila saya toleh ke belakang, saya nampak mak dalam keadaan tertangkup di atas jalan raya.

“Orang ramai mula mendekati dan ada yang takut-takut mengangkat mak sebelum saya menyuruh mereka mengangkat mak ke tepi. Saya kemudian pangku mak dan masa yang sama memeriksa nadinya. Masih ada denyutan lagi.

“Saya periksa juga nadi di bahagian leher, masih ada denyutan. Ketika itu saya sangka mak hanya cedera ringan. Namun saya perhatikan mata mak masih terpejam dan mukanya berubah menjadi pucat sedikit demi sedikit. Tangannya juga mula memutih dan saya sempat mengajar emak mengucap.

“Dalam keadaan matanya tertutup rapat mak hanya diam membisu. Tidak lama kemudian, ambulan datang bersama paramedik. Bila mereka memasang alatan pada jantung, paramedik mengesahkan mak sudah meninggal dunia. Sewaktu mereka sedang memeriksa mak, saya mengharapkan mak masih hidup dan hanya alami kecederaan ringan tetapi Allah lebih menyayangi mak,” kata Nurain sambil menambah hasil bedah siasat di hospital, ibunya disahkan meninggal dunia akibat hentakan di bahagian kepala.

Mimpi aneh jadi petanda

Nurain yang juga satu-satunya anak perempuan daripada empat orang beradiknya, nyata amat kesal dengan apa yang berlaku.

“Mungkin peragut menyangka ibu baru mengeluarkan wang dari bank. Sedangkan dalam beg ibu yang diragut hanya mengandungi bekal makanan, bedak, tisu dan gincunya. Tidak berbaloi kehilangan beg jika dibandingkan dengan kehilangan satu nyawa.

“Saya sebenarnya sangat marah. Mahu saja saya bertanya kepada peragut apa sebenar mereka ingin. Jika mahukan duit atau beg itu, saya rela memberikannya. lni tidak, tindakan mereka itu meragut kasih sayang saya terhadap mak.

“Bayangkan kerana niat jahat orang lain, saya hilang seorang emak. Memang saya sedih dan ada kalanya perasaan marah bercampur. Kami adik beradik ada berbincang tentang kejadian ini dan abang sulung meminta agar saya tidak menyalahkan diri sendiri di atas kejadian yang menimpa.

“Abang tak mahu saya rasa bersalah kerana saya yang membawa motosikal itu. Abang mahu kami semua redha dengan kejadian yang berlaku kerana ia ketentuan Ilahi yang sudah termaktub sejak azali lagi,” katanya yang mempunyai tiga beradik lain iaitu Mohd Azmer, 29, Mohd Azhar, 27 dan Mohd Azrin, 27 tahun,

Selain itu kata Nurain, sebelum kejadian menimpa ibunya ada mengalami mimpi aneh dan sempat memberitahunya tentang mimpi tersebut.

“Kata mak, dia ternampak kawannya bernama Rahimah berbaring di atas tempat tinggi. Dalam mimpi itu mak bertanya kalau Rahimah sudah habis berbaring dia mahu menggantikan tempat Rahimah pula.

“Bila saya tanyakan siapa Rahimah, kata emak, itu kawannya dan saya tidak kenal. Saya kata pada mak, itu mainan tidur sahaja dan tak sangka rupanya itulah petanda akhir hayatnya,” katanya yang mengakui amat rapat dengan ibunya malah motosikal Honda Wave Dash ditunggangnya pada hari kejadian, dibeli oleh ibunya selepas dia mendapat kerja sebagai jururawat sebaik tamat latihan di Melaka.

Ujar Nurain, setiap pagi, abang sulung akan mengambil dan menghantar ibunya ke tempat kerja manakala dia pula akan mengambil ibunya jika bekerja syif pagi dan malam.

“Kalau syif petang sukar untuk saya mengambilnya memandangkan saya baru masuk kerja. Biasanya mak akan balik naik teksi bersama beberapa orang kawannya.

“Sebenarnya sudah lama kami adik-beradik menyuruh mak berhenti kerana anak-anak sudah besar tapi kata mak, dia bosan jika hanya duduk di rumah begitu sahaja,” katanya sambil memberitahu emaknya sudah lapan tahun bekerja di bank berkenaan.

Kehilangan dirasai

Sementara itu, suami arwah Jamariah, Md Yusof Abdullah, 62, nyata masih bersedih atas kehilangan isteri yang dikahwininya sejak 34 tahun. Dia yang memanggil isterinya dengan panggilan manja Pak Poi, berkata, pada hari kejadian, dia sedang berada di rumahnya sebelum seorang kenalan bernama Hanif datang ke rumahnya memberitahu isterinya kemalangan.

“Semasa memaklumkan kecederaan isteri saya, Hanif hanya memberitahu yang isteri saya cedera parah. Ketika sampai di tempat kejadian, saya dapati jenazahnya sudah ditutup dengan plastik hitam.

“Saya hanya mampu berbisik di dalam hati,”engkau pergi juga Pak Poi meninggalkan kami semua. Saya kemudian melihat jenazahnya sementara menunggu urusan polis dan sebagainya,” kata Md Yusof yang sudah enam tahun bersara daripada pekerjaan pekerja am di sebuah hospital.

Masih mengingati tarikh perkahwinannya dengan baik iaitu 3 September 1979, ujarnya kehilangan

isteri yang turut dikenali sebagai Cik Embong di kawasan kediamannya Kuarters Jabatan Kerja Raya, Jalan Tuanku Kursiah, Sikamat cukup dirasai.

“Buat masa ini saya banyak bersama cucu-cucu dan berbual dengan orang sekeliling. Sekurang-kurangnya ia menghilangkan resah di hati,” katanya yang kemudian meminta izin duduk di luar rumah sebaik perbualan penulis tamat.

Sama seperti bapanya, kata Nurain dia masih lagi teringatkan akan arwah ibunya malah membawa ke mimpi.

“Buat masa ini saya belum bawa motor lagi. Trauma atau tidak, hidup perlu diteruskan. Bila terjaga malam-malam dan teringatkan mak, saya sedekahkan Al-Fatihah untuknya,” katanya sebelum mengakhiri perbualan.

Kugapai Bintang

Chiqa guna kelebihan tutup kekurangan

Walaupun saiz tubuh dan ketinggiannya tidak sama dengan wanita normal lain namun semangat juang anak kelahiran Pulau Pinang ini begitu tinggi. Nurul Awatif Zalkilfeli, 26, atau mesra dengan panggilan Chiqa tidak pernah berasa terpinggirdengan kekurangan diri malah dia bersyukur dikelilingi dengan insan-insan yang prihatin dan sentiasa menyokongnya kala susah dan senang.

Ujar Chiqa keadaan fizikal tidak pernah menjadi penghalang untuknya mencapai cita-cita. Selepas tamat sekolah, anak kedua daripada empat orang beradik ini tidak membuang masa sebaliknya dia bijak mengambil peluang yang terbentang di depan mata.

“Saya memang seorang yang aktif. Saya tidak suka duduk diam. Saya sentiasa mencari ilmu dan kemahiran untuk menambah nilai din. Alhamdulillah, Allah mudahkan jalan untuk saya menceburi bidang kecantikan.

“Sejak di bangku sekolah, saya memang suka melaram dan menjaga kecantikan serta kesihatan. Saya amat nneminati bidang ini, lantaran selepas menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya mengikuti kursus kecantikan di Leez Academy, Pulau Pinang.

“Saya sangat teruja mendalami bidang kecantikan dan spa. Di sini, saya diajar kemahiran mengurut dan perawatan wajah, penggayaan rambut serta solekan. Selepas tamat kursus, saya menimba pengalaman bekerja di negeri kelahiran saya. Gembira bukan kepalang apabila impian saya bergelar juruterapi menjadi kenyataan. Sejak itu, saya tidak menoleh ke belakang lagi, saya terus mendalami bidang ini,”cerita Chiqa.

Bantu wanita rawat diri

Gadis berkulit hitam manis ini percaya untuk maju dalam kerjaya, dia mesti mencabar diri dan berani berhijrah untuk menimba pengalaman. Tanpa ragu-ragu, Chiqa kemudiannya nnerantau ke ibu kota.

“Pada mulanya, saya bekerja di pusat kecantikan ibu saudara. Dia banyak memberi tunjuk ajar dan berkongsi pengalaman dengan saya. Selepas itu, saya menimba pengalaman di Cindai Bayu Spa yang terletak di Seksyen 7, Shah Alan.

“Ilmu yang dipelajari saya gunakan sebaik mungkin. Pada masa sama, saya sentiasa belajar kemahiran baru. Perawatan wajah tidak sukar dilakukan namun teknik urutan adalah bidang yang agak sukar.

“Tambahan pula saya tidak mempunyai asas dalam bidang ini. Tapi saya tidak berputus asa, Alhamdulillah berkat usaha dan doa keluarga, saya dapat mengusai teknik urutan aromaterapi dan tradisional dengan baik.

“Saya turut nnempelajari pelbagai teknik solekan dan penggayaan rambut. Insya-Allah selepas ini saya mahu belajar menggunting rambut. Saya puas dapat membantu wanita menjaga kecantikan dan merawat din mereka dari hujung kaki hingga hujung rambut,” ujarnya yang gemar bersiar-siar dan berkaraoke bersama teman-teman rapat ketika masa lapang.

Ingin jadi usahawan spa

Chiqa memanjat kesyukuran pada Ilahi kerana dikurniakan keluarga yang sangat memahami dan menyayanginya. Kata Chiqa, ibu dan bapanya tidak pernah membezakan anak-anak.

“Saya dan adik beradik dilayan sama rata. Walaupun saya istimewa, keluarga tidak membuatkan saya rasa tersisih malah mereka mendidik dan menjaga saya dengan baik. Saya diajar berdikari agar saya dapat menjalani hidup seperti orang normal.

“Sehingga hari ini, saya tidak bergantung harap pada orang lain. Saya bekerja menyara diri sendiri. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Selagi kita berusaha dan berdoa kepada Allah, kita akan berjaya,” katanya.

Sudah menjadi lumrah hidup, kelainan pada diri seseorang sering mengundang perhatian masyarakat di sekeliling. Begitu juga pengalaman yang dilalui Chiqa. Gadis ini mengakui ada kalanya berasa kurang selesa namun dia kuatkan semangat.

“Saya sentiasa memotivasikan diri agar tidak lemah dan putus asa. Saya abaikan pandangan dan ekspresi orang apabila melihat fizikal saya. Setiap yang berlaku ada hikmahnya, saya tidak nnenyesal dilahirkan begini. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

“Kepada insan senasib, usahlah bersedih dan kecewa. Sebaliknya kita mesti bersikap positif dan menimba ilmu serta pengalaman untuk memajukan diri. Kini pelbagai pihak prihatin dengan Orang Kelainan Upaya (OKU).

“Selain bantuan kewangan dan sokongan, banyak kursus kemahiran yang ditawarkan untuk OKU. Jangan bazir air mata mengenang nasib diri, ambil peluang ini untuk menjadi insan berjaya.

“Pada masa hadapan, saya menyimpan impian untuk menjadi pengusaha spa. Namun sebelum mencapai cita-cita tersebut, saya perlu lengkapkan diri dengan ilmu perniagaan dan terus mendalami bidang kecantikan.

“Saya gembira bekerja sebagai juruterapi di Cindai Bayu Spa. Banyak ilmu baru yang saya peroleh di sini. Majikan saya, Hamidah Abu Bakar, 37, tidak lokek berkongsi ilmu dan sentiasa memberi sokongan kepada saya,”ujarnya.

Leave a Reply

